Het is getest en het werkt…
Het is getest en het werkt…

Het is getest en het werkt…

Hoeveel komt het niet voor dat je een product gebruikt en dat je zeer voor de hand liggende fouten tegen komt?

Je krijgt het niet open. De gebruiksaanwijzing is onleesbaar en onbegrijpelijk. De bediening werkt niet of is zeer lastig of inconsequent. Het apparaat past niet goed op de plek waar het gebruikt zou moeten worden. De eerste keer een batterij vervangen en het nokje breekt af. Soms komt zelfs het product al beschadigd aan doordat de verpakking slecht is. Kortom, allemaal ergernissen waarbij je je afvraagt

Hoe kan dit nu? En waarom heeft de fabrikant hier niet aan gedacht?

Vanzelfsprekend worden er ook fouten gemaakt in het opstellen van de initiële eisen en ook in de uitwerking ervan. Het grote probleem zit hem echter veelal onvoldoende testen. Het testen is de feedback voor de ontwerper en voorkomt dat fouten de markt in gaan.

Zo zie je niks over het hoofd

  1. Schrijf bij het maken van de requirements al gelijk het testdocument of denk op zijn minst na over of de requirements testbaar zijn.
  2. Zorg dat je op verschillende niveaus test. Dit houdt in: Als je eisen schrijft definieer je eerst wat de gebruiker wil. Hiervan afgeleid definieer je een apparaat of software die de gebruikerseisen realiseert. Dit apparaat is veelal weer opgebouwd uit modules die worden gedefinieerd. Op al deze niveaus kun je vervolgens ook testen. Dit doe je dan echter in de omgekeerde volgorde: Je begint de modules te testen, vervolgens het apparaat en uiteindelijk test je het geheel in de gebruikersomgeving.
  3. Definieer van te voren wat je wilt testen en laat het testen over aan een persoon die het niet heeft ontworpen. Schrijf de resultaten op.
  4. Test altijd ook met de eindgebruiker. Dit kan ook al vrij vroeg in het proces door een testmodel te maken waarbij bijvoorbeeld alleen wordt getest of de gebruiker begrijpt wat er gedaan moet worden.
  5. Als je later iets wijzigt of toevoegt, test dan de delen die beïnvloed worden opnieuw!

Het is heel begrijpelijk dat er onder tijdsdruk te weinig wordt getest of dat hertesten wordt overgeslagen. Laat je er echter niet door verleiden. Testen voorkomt heel veel problemen in de markt en red je product en reputatie

Comments are disabled