De Interaction Design Foundation geeft de volgende definitie voor gebruikersonderzoek:
“Gebruikersonderzoek is de methodische studie van doelgebruikers – inclusief hun behoeften en pijnpunten – zodat ontwerpers de scherpst mogelijke inzichten hebben om mee te werken om de beste ontwerpen te maken. Gebruikersonderzoekers gebruiken verschillende methoden om problemen en ontwerpkansen bloot te leggen, en cruciale informatie te vinden die ze kunnen gebruiken in hun ontwerpproces.”
Met een gebruikersonderzoek verzamel je dus data over je gebruikers die relevant is voor jouw product. Deze data gebruik je om een goed product neer te zetten.
Wellicht heb je naast de term gebruikersonderzoek (user reseach) ook nog een andere term voorbij horen komen; usability research. Er zijn verschillende opvattingen over hoe deze 2 termen met elkaar in verhouding staan, of wat de juiste terminologie is. Dit is hoe wij het zien:
Gebruikersonderzoek kan je uitvoeren met verschillende doeleinden, op verschillende momenten van het ontwerptraject, en met behulp van verschillende methodes. Usability testing is één van deze methodes.
Bij deze methode onderzoek je hoe gebruikers een ontwerp gebruiken – je geeft ze bijvoorbeeld een set taken, en observeert hoe ze deze taken uitvoeren – doen ze dit snel? Gaat het gemakkelijk? Had je verwacht dat ze de taak zo zouden uitvoeren? Usability testing doe je als je al een prototype of een product hebt.
Wil je meer weten over usability research? Neem dan eens een kijkje op deze website.
Tijdens de eerste stap van het gebruikersonderzoek willen we van jou leren wat er al bekend is van het product en de context:
Wat is het product? Wat doet het product? Wat is het bedoelde gebruik met het product? Waarom is dit zo bedacht? Wie zijn de gebruikers? Wat is belangrijk voor deze gebruikers? Waar wordt het product gebruikt? Wat zijn hier de consequenties van?
Op basis daarvan analyseren we samen met jou wat belangrijk is om nog te weten en dus te onderzoeken in het gebruikersonderzoek. Dit kan algemeen over de gebruikers gaan – wat is er belangrijk voor de gebruikers? Waar hebben zij behoefte aan? Waarom zouden zij het product willen gebruiken? – of specifiek over het gebruik zelf gaan – wordt iedere knop begrepen en goed gebruikt?
We stellen voor het gebruikersonderzoek een onderzoeksplan op, bepaald door de volgende onderwerpen:
We voeren het gebruikersonderzoek uit volgens plan. Vervolgens documenteren we het op een manier die past bij de vraag.
Wordt het woord voor woord gestranscribed? Wordt het gefilmd en gefotografeerd? Noteren we alleen kwantitatieve data, zoals tijd die het kostte om bepaalde taken uit te voeren?
Nu kunnen we antwoord geven op de origineel gestelde vragen. We weten nu wat er goed gaat met het product, maar juist ook wat er verbeterd moet worden. Dat zetten we duidelijk en overzichtelijk voor je op een rij.
Ook kunnen we, afhankelijk van de vraag, gelijk een verbetervoorstel doen. Zo krijg jij in korte tijd een beter product – een product dat aansluit bij de eindgebruikers.