Ergernissen in het openbaar vervoer
Ergernissen in het openbaar vervoer

Ergernissen in het openbaar vervoer

Het openbaar vervoer kan heel handig zijn. Geen files en je hoeft alleen maar in te stappen en je komt vanzelf bij plaats van bestemming. Toch zijn er nog steeds behoorlijk wat ergernissen bij reizigers. Ik ben daar geen uitzondering op. Ik reis regelmatig met de trein voor werk of privé. En een van mijn grootste ergernissen is niet de uitgebreide telefoongesprekken die je vaak mee kan luisteren, de zeurende mensen in stiltecoupes, de etenslucht die regelmatig voorbij komt, mensen die ruzie maken of mensen die niet opstaan voor ouderen. Nee, mijn grootste ergernis is dat mensen eerst willen instappen voordat de mensen zijn uitgestapt!

Wanneer er een hele rij mensen staat te wachten tot zij in kunnen stappen, gaat de trein toch niet zonder jou weg? Waarom kunnen mensen niet eerst degelijk uitstappen en zo ruimte maken zodat mensen in kunnen stappen?

Onderzocht door de TU Delft

Zelfs de TU Delft heeft zich hiermee bezig gehouden. Ze hebben onderzoek gedaan naar het in- en uitstapgedrag van treinreizigers. Ze hebben gekeken naar welke factoren van invloed zijn op het in- en uitstapgedrag. De afdeling Transport & Planning van de TU Delft ontwikkelt ook modellen voor het loopgedrag van reizigers om dienstregelingen te optimaliseren. Hiervoor zijn onder andere meerdere laboratoriumexperiementen uitgevoerd om de gegevens over het gedrag te verzamelen. Hiervoor is er zelfs een typische perronomgeving nagebouwd. Er is gekeken naar diverse factoren, zoals afstand trein en perron, breedte van de deuropening, de aanwezigheid van reizigers met bagage en het aantal mensen. Dit onderzoek is heel interessant voor de NS. Toch zie ik nog geen concept in de praktijk gebracht.

Ontwerpwedstrijd

Er zijn al wel heel veel concepten bedacht. Bij de wedstrijd ‘Slim OV idee’ kwamen er ook een aantal binnen. Een heel simpele oplossing die geopperd werd was de reizigers sturen aan de hand van pijlen. Op deze manier kan je reizigers aan de ene kant in laten stappen en er aan de andere kant weer uit laten stappen. Door instap- en uitstapdeuren te maken, weet een reiziger waar hij moet instappen. Vervolgens kan iedereen meteen instappen wanneer de trein stilstaat. Tegelijkertijd stapt iedereen uit. Pijlen op de vloer van de coupe wijzen de weg naar de uitgang en zorgen ervoor dat niemand bij de verkeerde deur uitstapt.

 Idee uitstappen OV signing, onderzoek, users-research

Waar blijft de praktijktest?

Het in- en uitstapgedrag is naar mijn mening een van de belangrijkste verbeterpunten van treinreizen. Toch is er vandaag de dag nog geen nieuw ontwerp in de praktijk gebracht. Je kunt door dit probleem aan te pakken niet alleen de ergernissen weghalen, maar tegelijkertijd ook vertragingen verminderen. Het in- en uitstappen kost namelijk relatief veel tijd. Idee voor de NS om goeie concepten hiervoor ook daadwerkelijk in de praktijk te brengen?

Dit is waar R2Pro voor staat. Meer producten succesvol naar de markt brengen zodat ze komen waar ze horen: bij de gebruikers!

Comments are disabled