Creatieve focus
Creatieve focus

Creatieve focus

Het begin is er! Je hebt een prachtig idee dat vraagt om uitwerking. De eerste gesprekken met potentiële klanten zijn veelbelovend waardoor ook de business case goed aanvoelt. Je bent een start-up of een afdeling en je gaat nu aan de gang om het idee om te zetten in een product. Als R2Pro komen we vaak in dit stadium langs en worden ook wij enthousiast, meteen starten bij ons de eerste vragen, dit helpt om de kern, de focus, goed te verwoorden.

Belangrijk hierin is: ‘Wat wil je nu precies maken?’ en ‘Welk eindproduct heb je voor ogen?’
Helaas merken wij vaak in het eerste gesprek dat de focus mist of niet duidelijk is. Het einddoel zweeft, er wordt genoemd dat men het Lean doet en dat men de creativiteit voorop stelt of dat het doel op basis van experimenten wordt bepaald. Dikwijls resulteert dit onbedoeld in chaos en dit werkt creativiteit juist tegen! Je team weet niet wat belangrijk is en er wordt niet concreet naar een Minimum Viable Product (MVP, toch weer lean) toegewerkt in een korte tijd. Door geen duidelijkheid te hebben kun je juist niet creatief zijn in het verzinnen van oplossingen die nodig zijn om het eerste product te realiseren.

Praktische tips

  1. Schrijf de hoofdeisen op die je in het eerste product wil realiseren. Je kunt nu heel creatief zijn in het ‘wat wil ik maken’.
  2. Ga ontwerpen en gebruik al je creativiteit voor oplossingen (het ‘hoe‘). Sta tijdens het ontwerp en realisatie open voor alle opmerkingen die komen maar zorg dat de afweging om dit direct mee te nemen zeer bewust wordt genomen. Probeer het standaard in het lijstje met wensen voor het tweede product te zetten en alleen bij zeer zwaar wegende redenen in het huidige product (besluit dit in een teammeeting).
  3. Na de realisatie ga je natuurlijk testen met echte gebruikers en daaruit kunnen grote of kleine aanpassingen komen. Je definieert deze en gaat weer gefocust aan de slag. Je bent nu weer creatief met het ‘wat‘ bezig.

Je houdt zo de stappen beheersbaar, realistisch en de creativiteit optimaal. Creatieve focus dus!

Comments are disabled