Het moet goedkoop, snel en met hoge kwaliteit!
Het moet goedkoop, snel en met hoge kwaliteit!

Het moet goedkoop, snel en met hoge kwaliteit! In productontwikkeling zien we drie basale factoren steeds terugkomen: kosten, doorlooptijd en kwaliteit. De eisen die we aan deze factoren stellen zijn over het algemeen net zo eenduidig als de titel van dit artikel laat zien: goedkoop, snel en met hoge kwaliteit. Wat echter onvoldoende wordt beseft is dat deze aspecten onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden. Wil je één van die aspecten wijzigen, dan gaan de anderen mee. Wat te doen? Bedenk vanaf het eerste moment dat er een vaste relatie is tussen deze factoren en […]

Hoe zet ik de stap van onderzoek naar ontwerp?
Hoe zet ik de stap van onderzoek naar ontwerp?

Hoe zet ik de stap van onderzoek naar ontwerp? Uit design research komt vaak allerlei ruwe data, quotes, foto’s, video’s, schetstekeningen, etc. Hoe kun je zoveel informatie in een korte tijd effectief bestuderen en omzetten in bruikbare informatie voor een ontwerp? Het belangrijkste is om de informatie te interpreteren. Na deze vertaalslag kun je categorieën vormen, patronen herkennen of theorieën vormen. Het ligt er natuurlijk aan wie de stap gaat nemen van onderzoek naar ontwerp in hoeverre en op wat voor manier er gecommuniceerd moet worden. Wanneer de ontwerpers niet […]

Kostprijs: Het kan niet duur zijn, in mijn mobiele telefoon zit meer…
Kostprijs: Het kan niet duur zijn, in mijn mobiele telefoon zit meer…

Kostprijs: het kan niet duur zijn, in mijn mobiele telefoon zit meer… Wat de markt wil hebben is één ding, wat de markt er voor wil betalen een tweede. Prijs is een belangrijke eis tijdens de ontwikkeling van een product. Je wilt dus vooraf weten hoeveel een apparaat mag kosten en of je het daarvoor kunt maken zodat je je businesscase waar kunt maken. Over de inschatting van de maakprijs wil ik het eens hebben aangezien ik hier nogal eens op onbegrip stuit. Veel productideeën bevatten bestaande technologie en men […]

Wij doen het “First time right”
Wij doen het “First time right”

Wij doen het “First time right” Altijd een nobel streven om alles in één keer goed te doen. Het klinkt simpel, het is logisch, het is immers de goedkoopste en snelste manier? Maar al heel gauw blijkt dit niet zo simpel. First time right vraagt allereerst om een goede voorbereiding. Het is net als een maaltijd uit een pakje. Op het pakje staat dat de maaltijd in 6 minuten op tafel staat maar drie kwartier later zit je pas aan tafel en is de keuken een puinhoop. De 6 minuten […]

Volgende maand 10.000 stuks, kan dat?
Volgende maand 10.000 stuks, kan dat?

Volgende maand 10.000 stuks, kan dat? Het product is af! Het prototype werkt, is klaar voor productie en ziet er mooi uit. Nu nog een fabrikant, dat blijkt vaak lastiger dan gedacht. Producten zijn opgebouwd uit veel verschillende onderdelen, dat vraagt (doorgaans) om meerdere fabrikanten. Ga je die allemaal zelf benaderen of zoek je iemand die het geheel moet leveren? En als je een producent gevonden hebt, dan beginnen de problemen pas. De prijs blijkt afhankelijk van allerlei condities, de kostprijs komt niet in de buurt van je verwachting, levering […]

Klanten zijn eigenlijk net mensen
Klanten zijn eigenlijk net mensen

Klanten zijn eigenlijk net mensen R2Pro heeft als passie meer producten succesvol naar de markt te brengen zodat ze komen waar ze horen: bij de gebruikers! In dit proces staan de gebruikers dan ook altijd centraal. Voor bedrijven is het van belang te weten wat klanten willen. Om te weten wat klanten willen moet je eerst begrijpen wie ze zijn. Samen met de bedrijven leggen we de link tussen mens en techniek zodat er een product komt die aansluit bij de behoeften van de gebruikers. Wat kan je doen om je klanten, […]

De ergernissen van ouderen
De ergernissen van ouderen

Ergernissen van ouderen Ouderen en hun ergernissen, het zijn er behoorlijk wat. Volgens marketingbureau Booming Experience vinden vijftigplussers het vervelend als ze in advertenties worden afgebeeld als snel aftakelende oudjes. Daarnaast kan ik nog wel wat ergernissen noemen die ik heb gehoord. Moeilijk leesbare tekst op producten of verpakkingen, onbegrijpelijke gebruiksaanwijzingen, slechte service, vastzittende winkelwagentjes en keiharde muziek zijn enkele voorbeelden. Toch is het voor het bedrijfsleven belangrijk aan te sluiten bij de behoeften van de vijftigplussers. Als er onderzoek zou worden gedaan naar hun behoeften en hier rekening mee zou worden […]

Help, bacteriën onder mijn schoenen!
Help, bacteriën onder mijn schoenen!

Help, bacteriën onder mijn schoenen! In de reeks ervaringen kan een ziekenhuiservaring niet ontbreken. Er wordt door de degene die in de gezondheidszorg werken nog te weinig gekeken naar de ervaringen van patiënten en er wordt teveel uitgegaan van eigen ervaringen wanneer er beslissingen over strategieën worden genomen. Welke verhalen mis je dan? Als de ervaringen van patiënten niet worden gehoord worden er kansen gemist om de zorg te verbeteren voor vele patiënten. Hieronder een voorbeeld vanuit mijn ervaringen van praten met patiënten die een oogoperatie moesten ondergaan. Wat gebeurd er voor een […]

Hoe lang duurt productontwikkeling?
Hoe lang duurt productontwikkeling?

Hoe lang duurt productontwikkeling? Deze vraag wordt mij nogal eens gesteld, en dan met name op het gebied van technische producten. Vanzelfsprekend is hier geen eenduidig antwoord op te geven, de producten zijn immers vaak heel verschillend. Toch wil ik een paar gedachten en overwegingen op een rij zetten. Ik begin met het standaard antwoord wat ik meestal geef en noem vervolgens een aantal factoren die sterke invloed hebben op de ontwikkeltijd. Ongeveer 1,5 jaar, tenzij… Mijn standaard antwoord is: productontwikkeling duurt 1,5 jaar. Na deze 1,5 jaar is het […]

What are YOU doing to be remarkable?
What are YOU doing to be remarkable?

What are YOU doing to be remarkable? Het is droevig, maar wat hieronder staat geldt voor vrijwel alle producten of diensten die je op de markt brengt, of ze nu bedoeld zijn voor consumenten of voor bedrijven: De meeste mensen kopen jouw product niet, want ze hebben te weinig geld, of te weinig tijd, of ze hoeven het niet. Als mensen niet genoeg geld hebben om te kopen wat jij verkoopt voor de prijs die jij ervoor vraagt, heb je geen markt. Als de mensen geen tijd hebben om jouw […]