Design Thinking: iedereen kan innoveren!
Design Thinking: iedereen kan innoveren!

Maak zelf gebruik van Design Thinking Loop je tegen problemen aan waarvoor je de oplossing niet 1,2,3 kunt vinden? Gebruik dan Design Thinking om stap voor stap tot een succesvolle oplossing te komen en benut zo kansen om te innoveren. Wat is Design Thinking? Design Thinking is een manier om problemen te benaderen, om tot frisse, innovatieve oplossingen te komen. Denk aan convergent en divergent denken, prototyping, itereren en gebruiksonderzoek doen. Design Thinking begint bij het inleven in de gebruikers (alle stakeholders). Vanuit de kant van deze stakeholders worden hun behoeften […]

Creatieve focus
Creatieve focus

Creatieve focus Het begin is er! Je hebt een prachtig idee dat vraagt om uitwerking. De eerste gesprekken met potentiële klanten zijn veelbelovend waardoor ook de business case goed aanvoelt. Je bent een start-up of een afdeling en je gaat nu aan de gang om het idee om te zetten in een product. Als R2Pro komen we vaak in dit stadium langs en worden ook wij enthousiast, meteen starten bij ons de eerste vragen, dit helpt om de kern, de focus, goed te verwoorden. Belangrijk hierin is: ‘Wat wil je nu precies […]

Waarde propositie | Vertel waarom en niet alleen het wat!
Waarde propositie | Vertel waarom en niet alleen het wat!

Waarde propositie | Vertel waarom en niet alleen wat! Wij coachen veel start-ups die een nieuw product hebben en dit proberen te verkopen. Vaak vragen we bij een eerste ontmoeting om een pitch. Daarbij zie je dat veel bedrijven beginnen te vertellen wat voor gaaf product ze hebben gemaakt. Heel begrijpelijk, je hebt immers een nieuwe innovatie en bent heel trots op wat je hebt gemaakt. Maar is dit de beste manier om het product te verkopen? Voor je klanten is het veel interessanter als je zou beginnen met vertellen waarom dit product […]

4 Tips om kosten te besparen bij productontwikkeling
4 Tips om kosten te besparen bij productontwikkeling

4 Tips om kosten te besparen bij productontwikkeling Productontwikkeling is een dure aangelegenheid. Binnen R2Pro krijgen we vaak te maken met (startende) ondernemers met een beperkt budget. In dit artikel een aantal tips hoe je toch een goed product kunt ontwikkelen maar op het ontwikkelbudget kunt besparen. Bekijk ook de blog ‘Hoe lang duurt productontwikkeling?’. De tips die daarin staan over het verkorten van de doorlooptijd zijn immers ook relevant om kosten te besparen. Laat je niet afleiden (duidelijke focus): Bepaal vooraf goed wat je wilt maken! Vanzelfsprekend moet dit aansluiten bij je […]

5 misverstanden over keurmerken
5 misverstanden over keurmerken

5 Misverstanden over keurmerken Op elk product zijn ze te vinden: keurmerken! CE, UL, CSA en ga zo maar door. Waarvoor dienen ze en waar krijg je mee te maken als je een product zelf ontwerpt en op de markt wilt brengen? Eigenlijk alle keurmerken gaan maar over één ding: veiligheid. De wereld moet, vanzelfsprekend, beschermd worden tegen ondeugdelijke en onveilige producten. Van een elektrisch apparaat wil je geen schok krijgen, een kind mag zich niet verslikken in een losgeraakt oog van een knuffel en je broodrooster mag geen brand […]

Het product is bijna klaar, 8 tips om vertraging te voorkomen!
Het product is bijna klaar, 8 tips om vertraging te voorkomen!

Het product is bijna klaar, 8 tips om vertraging te voorkomen! Een ontwerper is eigenlijk nooit klaar met het product. Het kan altijd beter, mooier, nog meer aangepast aan de laatste stand van de techniek. Deze drive is goed maar uiteindelijk moet er geld worden verdiend met producten die de markt op gaan! Hier blijkt de valkuil van de onderzoeker, vaak ook de uitvinder. Voortschrijdend inzicht mag best een plaats hebben maar moet er niet toe leiden dat een product nooit af wordt gemaakt. Valkuilen De ontwikkeling loopt uit en […]

Het is getest en het werkt…
Het is getest en het werkt…

Het is getest en het werkt… Hoeveel komt het niet voor dat je een product gebruikt en dat je zeer voor de hand liggende fouten tegen komt? Je krijgt het niet open. De gebruiksaanwijzing is onleesbaar en onbegrijpelijk. De bediening werkt niet of is zeer lastig of inconsequent. Het apparaat past niet goed op de plek waar het gebruikt zou moeten worden. De eerste keer een batterij vervangen en het nokje breekt af. Soms komt zelfs het product al beschadigd aan doordat de verpakking slecht is. Kortom, allemaal ergernissen waarbij […]

Ergernissen in het openbaar vervoer
Ergernissen in het openbaar vervoer

Ergernissen in het openbaar vervoer Het openbaar vervoer kan heel handig zijn. Geen files en je hoeft alleen maar in te stappen en je komt vanzelf bij plaats van bestemming. Toch zijn er nog steeds behoorlijk wat ergernissen bij reizigers. Ik ben daar geen uitzondering op. Ik reis regelmatig met de trein voor werk of privé. En een van mijn grootste ergernissen is niet de uitgebreide telefoongesprekken die je vaak mee kan luisteren, de zeurende mensen in stiltecoupes, de etenslucht die regelmatig voorbij komt, mensen die ruzie maken of mensen […]

Wilt u loyale klanten?
Wilt u loyale klanten?

Wilt u loyale klanten? Wij als R2Pro helpen bedrijven onder andere inzicht te krijgen in hun klanten. Door het ‘waarom’ achter bepaald gedrag te onderzoeken kunnen we samen een product realiseren dat aansluit bij (potentiële) gebruikers. Hierdoor wordt het product waardevoller en klanten loyaler. Leesvoer voor de MKB’er Dat is precies waar het om gaat, als bedrijf wil je zoveel mogelijk loyale klanten. Klantloyaliteit, niet klanttevredenheid, is de enige bescherming die een bedrijf heeft tegen serieuze concurrenten in de toekomst. Dit wordt ook beschreven in het boek ‘Als Disney de […]

Frustraties bij het openen van verpakkingen
Frustraties bij het openen van verpakkingen

Frustraties bij het openen van verpakkingen Heeft u ook altijd moeite om de kaasverpakking open te krijgen? Meestal pak ik de schaar en dan moet ik altijd denken aan mijn oma. Hoeveel moeite moet zij wel niet hebben met de verpakkingen uit de supermarkt? Te veel verpakkingen worden ontworpen met het oog op het vereenvoudigen van het productie- of verpakkingsproces. Dit moet zo goedkoop mogelijk. De cijfers Gemiddeld openen we zeven verpakkingen per dag. Een gemiddelde Europeaan opent in zijn leven zo’n 140.000 verpakkingen. Iedere seconde gaan er ongeveer 25.000 verpakkingen open in de […]