Het product is bijna klaar, 8 tips om vertraging te voorkomen!
Het product is bijna klaar, 8 tips om vertraging te voorkomen!

Het product is bijna klaar, 8 tips om vertraging te voorkomen!

Een ontwerper is eigenlijk nooit klaar met het product. Het kan altijd beter, mooier, nog meer aangepast aan de laatste stand van de techniek. Deze drive is goed maar uiteindelijk moet er geld worden verdiend met producten die de markt op gaan! Hier blijkt de valkuil van de onderzoeker, vaak ook de uitvinder. Voortschrijdend inzicht mag best een plaats hebben maar moet er niet toe leiden dat een product nooit af wordt gemaakt.

Valkuilen

  • De ontwikkeling loopt uit en de marktintroductie wordt steeds maar weer uitgesteld. Het mes snijdt hier bijna letterlijk aan twee kanten, kosten stijgen en inkomsten blijven uit.
  • Uitgestelde marktintroductie zet de deur open voor de concurrentie. Het potentieel van je product verdampt als de concurrent dezelfde markt betreed of zijn bestaande product in prijs en functionaliteit steeds dichterbij jouw beoogde innovatie brengt.
  • Het product voldoet uiteindelijk niet meer aan de behoefte in de markt, er ontstaat een verkeerde prijs/kwaliteit verhouding. Door het steeds maar doorvoeren van verbeteringen en optimalisaties of het toevoegen van functionaliteit wordt een product niet alleen duurder, het is ook maar de vraag of de markt op deze extra’s echt zit te wachten.

Uiteraard verdient de uitvinder het respect voor zijn vinding en lijkt het vanzelfsprekend dat zo iemand de leiding krijgt over de productontwikkeling. Maar onderzoeken en innoveren is wel degelijk iets anders dan een product ontwikkelen. Het vereist veel disciplines om tot een marktintroductie te komen en een gezonde portie zelfkennis kan daarbij helpen.

Tips voor de uitvinder

  1. Ook al is het technische idee de basis van je product, laat toch de vraag van de gebruikers voorop staan.
  2. Definieer allereerst de functionaliteit van de eerste marktversie van je product (uiteraard gebaseerd op werkelijke behoefte in de markt) en ontwikkel alleen dat binnen gestelde criteria van tijd, geld en functionaliteit. Wees zeer strikt en definieer eventueel gelijk vervolg producten, opties of uitbreidingen waar extra gebruikerseisen in kunnen worden opgenomen.
  3. Laat er een duidelijke opdrachtgever en opdrachtnemer zijn, waarbij alleen de opdrachtgever de specificaties mag goedkeuren. Definieer deze rollen binnen je organisatie of regel het extern! Je kunt dit eenvoudigweg niet alleen.
  4. Documenteer alle ideeën en features die gaande het ontwikkelproces boven water komen. Koppel deze standaard (in je hoofd) aan vervolgproducten. Indien je het toch in de eerste marktversie wilt hebben moet je hier een hele goede reden bij hebben. Het werkt namelijk altijd vertragend en introduceert nieuwe risico’s. Doe het dus nietandersom: alles standaard in de eerste marktversie waarbij je een reden moet hebben om het  naar een latere versie te schuiven!
  5. Doe hetzelfde voor nieuwe eisen van gebruikers!
  6. Durf eens een dag te spenderen aan het (opnieuw) definiëren van vervolgproducten aan de hand van nieuwe ideeën en klanteneisen. Dit maakt het eenvoudiger om de focus goed op het eerste product te houden en bovendien krijgt je hierdoor ook al zin om het vervolgproduct te gaan maken. Dit geeft nog meer drive om het eerste product snel en goed te voltooien.
  7. Documenteer ook ideeën die worden afgewezen met de reden van de afwijzing. Dit helpt je in de toekomst slagvaardig om te gaan met ideeën die voor een tweede of derde keer de kop op steken.
  8. Doe vooral waar je goed in bent en werk samen met mensen met aanvullende disciplines, onderzoeken en innoveren, projectmanagement, verkoop en marketing, financieel management of bedrijfsmanagement.
Comments are disabled